Uutiset
Board-A-Match tutuksi
Board-A-Match tutuksi (2013-02-19 13:20:02)
Kysytäänpä keneltä tahalta kokeneelta bridgenpelaajalta mikä on raskain
kilpailumuoto vastaus on ehdottamasti Board-a-Match eli BAM. BAMista
tekee raskaan se, että jokainen jako on tasan yhtä arvokas ja sekä
pelinviejän että puolustuksen tulee pelata aina parhaintaan olipa
sitoumuksena sitten yksi risti tai seitsemän sangia.
BAM on joukkuekilpailumuoto, jossa laskenta on yksinkertainen. Jokainen
brikka on kahden pisteen arvoinen ja pisteet saa se joukkue, joka on
saanut paremman tuloksen jaossa. Erolla ei ole väliä; kymmenen pistettä
riittää brikan voittoon siinä missä isompikin ero. Jos molemmissa
pöydissä on täsmälleen sama tulos, pisteet jaetaan eli kumpikin joukkue
saa pisteen.
Koska pienikin ero riittä brikan voittoon, tarjoussarjassa joutuu
BAMissa tekemään hyvinkin merkittäviä päätöksiä, joilla IMP-kilpailussa
ei olisi juurikaan väliä. IMP-kilpailussa ei ole isoa merkitystä pelaako
yläväritäyspelissä 420 tai sangissa 400 tai 430. BAMissa väärä valinta
johtaa usein brikan häviämiseen. Osamerkintätaistelut päättyvät BAMissa
merkittävästi useammin kahdennukseen kuin IMP-kilpailussa, koska
kahdentamaton pieti ei riitä yleensä korvaamaan oman osamerkinnän
plustulosta.
Puolustuspeli BAMissa vaatii sekä hyvää analyysikykyä että tekniikkaa.
Puolustajan tulee jo lähtökorttia valitessaan pyrkiä hahmottamaan koko
jako ja linjata puolustus alusta loppuun. Usein passiiviset lähdöt ovat
suositeltavampia kuin riskialttiit aktiiviset lähdöt mutta poikkeuksia
on mm. silloin, kun aktiivisella onnistuneella lähdöllä on mahdollisuus
pelin pietittämiseen. Lähtökortin jälkeen puolustuksen on arvioitava
tilanne uudestaan ja tarvittaessa pyrkiä kääntämään kurssia. Jos
lähtökortti on ollut normaalissa sitoumuksessa epätyypillinen ja
maksanut tikin, puolustuksen tulee pyrkiä aktiivisesti saamaan menetetty
tikki takaisin. Jos sitoumus näyttää epätyypilliseltä, puolustuksen
tulee arvioida mitä toisessa pöydässä on voinut tapahtua ja asettaa oma
tikkitavoitteensa sen mukaan.
Pelinviejän tulee laatia alustava pelinvientisuunnitelma ennen
ensimmäisenkään kortin pelaamista. Tähän suunnitteluun tulee kuulua
osana sekä sitoumuksen että lähtökortin arviointi. Jos sitoumus on
normaali ja lähtökortti mieluisa, pelinviejän kannattaa pyrkiä löytämään
linja, jolla brikka voitetaan ikävää lähtökorttia vastaan. Jos sitoumus
ei ole normaali, pelinvientilinja pitää rakentaa sen mukaan mitä on
mahdollista voittaa eikä yrittää taistella sellaista vastaan mille ei
voi mitään. Seuraavassa esimerkki:
Jakaja etelä
Itä-länsi vaarassa
A3
9832
Q8743
J8
65
A4
AJ2
AQT973
Tarjoussarja on mennyt itä-lännen passatessa 1C-1D-3C-p. Länsi aloittaa
10/12-sääntöisellä patakakkosella. Alustava analyysi kertoo, että
menossa on korkeintaan tikki joka väristä joten sitoumus ei ole
vaarassa. Kolmessa sangissa olisi yhdeksän tikkiä, jos ristikuningas
olisi välissä toisena tai kolmantena. Tämän analyysin tuloksena usea
pelaaja on kertonut, että risti pitää topata, koska leikkauksen
onnistuessa 3NT menee kotiin. Ajatus on täysin väärä: jos vastustaja on
kolmessa sangissa, omalla pelinviennillä ei ole väliä! Jos vastustaja
saa kolmessa sangissa yhdeksän tikkiä, ei ole olemassa tapaa voittaa
tuota tulosta. Jos vastustaja puolestaan saa pietin, ei ole tapaa hävitä
jakoa. Oman pelinviennin tuleekin huomioida sellaiset sitoumukset, jotka
on mahdollista voittaa tai tasata. Oikea BAM-pelinvienti on voittaa
ensimmäinen pata ja pelata pöydästä ristisotamies ja antaa sen mennä.
Tässä tarjoussarjassa sotamies olisi peitetty dubbeltonkuninkaasta joten
välissä on yleensä Kxx, jos sotamies saa tikin. Seuraavaksi sitten
pelataan ristikasi ja toivotaan, että sitä ei peitetä. Jos ollaan
edelleen kiinni pöydässä, pelataan pieni ruutu sotamiehelle.
Pelinviennissä on tavoitteena maksimoida oma tikkimäärä ja taistella
ristiosamerkintöjä sekä sangiosamerkintöjä vastaan.
Pelinviennissä tulee aina arvioida mitä toisessa pöydässä on tapahtunut
ja mitoittaa oma tikkitavoitteensa sen mukaisesti. Joskus tavoitteet
saattavat olla aika lailla absurdin näköisiä:
Jakaja etelä
Itä-länsi vaarassa
A93
864
JT72
AJ9
J7
AQ9
AQ
876543
Tarjoussarja on mennyt itä-lännen passatessa 1NT(14-16) - 3NT. Länsi
aloittaa 10/12-sääntöisellä patakakkosella. Alustava analyysi kertoo,
että a) pataväri aukeaa lähdöstä ja lännellä on viisi pataa b) ristiväri
on kasvatettava c) onnistuva punainen leikkaus on arvattava. Kaiken
kaikkiaan tilanne ei näytä kovin hyvältä. Pelaat lähtöön kolmosen
pöydästä ja itä pelaa tikkiin kahdeksikon ja voitat sotilaalla tikin.
Koska länsi olisi lähtenyt KQxxx-yhdistelmästä kuvalla BAMissa, voit
päätellä, että nyt itä erehtyi pahasti pelaamalla kahdeksikon Q8x:stä.
Jatkat tikkiin kaksi ristihakun, länsi pelaa kuninkaan, pöytä ässän ja
itä tunnustaa rouvalla. Tilanne on muuttunut merkittävästi, koska olet
saanut kaksi lahjatikkiä ja tempon. Pelaat seuraavaksi ruutua rouvalle
ja sillä saa. Tässä vaiheessa sinulla on kuusi ristitikkiä leikkamalla
lännen kympin (länsi pelasi "oppikirjan mukaan" KT2:stä kuninkaan, kun
pöydässä oli AJ9; nyt piilossa oleva ristipituutesi teki tästä
pelaamisesta todella hölmon näköistä), kaksi pataa, ja kaksi ruutua sekä
herttaässä. Saat varmasti 12 tikkiä pelaamalla ruutuässän, ottamalla
pöydän ristit ja sen jälkeen kasvattamalla pöydän ruudun. Voit olla
varma, että joukkuetoverisi eivät kolmessa sangissa ole antaneet
tällaista lahjamäärää joten jaon voitto on selvä, vai mitä?
Jos sitoumus toisessa pöydässä on kolme sangia, siihen tulee patalähtö
ja pelinviejä laistaa kaksi pataa ja ottaa kolmannen. Seuraavaksi hän
tulee ruuturouvalla käteen ja pelaa ristin ysille ja rouvalle. Jatkossa
pelinviejä saa korkeintaan kymmenen tikkiä. Et siis tee mitään
kahdennellatoista tikillä, koska voitat jaon jo yhdellätoistakin. Kun
BAMissa on positiivinen ongelma, pitää miettiä mikä toisessa pöydässä
olisi voinut mennä pieleen. Tässä jaossa on mahdollsita, että itä-länsi
on päätynyt kahdennettuun patapeliin, joka saattaa maksaa 500. Voit
pelastaa joukkuetoverisi saamalla sangissa kaikki tikit ja 520. Oikea
BAM-pelinvienti onkin ottaa ruuturouvan jälkeen ristileikkaus ja
ristisotamies pois ja sen jälkeen vetää herttamaski. Jos herttaleikkaus
onnistuu, voit ottaa ruutuässän ja ristit pois seuraavanlaiseen
lopputilanteeseen:
A
8
J
-
7
A9
-
-
Kun pelaat padan ässälle, itä on kiristyksessä, jos hänellä oli
alunperin hertassa KJT(x) tai Kxxxx.